Lawety posiadające wciągarki należą do bardzo drogich pojazdów, i w żaden sposób nie mogliśmy sobie pozwolić na ich zakup. Są one jednak niezaprzeczalnie przydatne, więc od dłuższego czasu zastanawialiśmy się z mechanikami nad sposobem modyfikacji posiadanych przez nas pojazdów, lub wyposażenia je w ekwipunek pozwalający na rozszerzenie ich funkcjonalności.
Silniki do wciągarek samochodowych
Elektryczne silniki, jakie często można było spotkać w dużych marketach budowlanych i salonach samochodowych okazały się idealnym napędem do nowych wciągarek, gdyż były bardzo rozpowszechnione i szeroko używane jako ulepszenie do narzędzi budowlanych lub właśnie do pojazdów. Mocny silnik elektryczny 230v podłączony do zasilania samochodowego mógł bez trudu pozwolić na łatwy załadunek pojazdów ważących do trzech ton na lawetę po podłączeniu do standardowej ręcznej wciągarki. Ekstensywna modyfikacja nie była w ogóle wymagana, gdyż silnik był zaprojektowany tak, by pasować do najróżniejszych ręcznych urządzeń i współpracować z każdym tak samo dobrze. Owy silnik należał do bardzo wytrzymałych urządzeń napędowych, i posiadał wiele zabezpieczeń, chroniących podzespoły przed efektem przegrzania czy zatarcia, a bodaj najbardziej zauważalnym była doszczelniona obudowa, nie przepuszczająca zarówno wilgoci jak i pyłu do wnętrza silnika, aczkolwiek zapewniająca świetną wentylację podzespołów. W razie nadmiernego przeciążenia, najczęściej powodowanego zbyt dużym ładunkiem jaki miał być uciągnięty, silnik samoczynnie zatrzymywał pracę i blokował podzespoły w jednej pozycji, zapobiegając uszkodzeniom. Nie posiadał przy tym zbyt nierozsądnych rozmiarów, i mógł być bardzo łatwo zamontowany zarówno na lawecie samochodowej, jak i w dowolnym ręcznym urządzeniu budowlanym czy przemysłowym.
Zamontowanie takowego napędu do wciągarki samochodowej wymagało jedynie niewielkich przeróbek przestrzeni transportowej oraz podłączenia go do źródła zasilania, w tym wypadku do prądnicy samochodowej, co również nie należało do szczególnie wymagających i trudnych zadań. Lekki silnik nie obciążał konstrukcji lawety w żaden sposób, choć w bardzo dużym stopniu poprawiał jej funkcjonalność, dzięki czemu wykonywanie zadań na drodze stało się dla naszych kierowców i załogi znacznie łatwiejsze.